Lektion 9 - Robotprogrammering (24/1/)

Idag var bullarna chanslösa mot våran robotarmada!

Denna lektion handlade om hur man kan programmera robotar, vad AI är och annat häftigt. Lektionens laboration handlade om att programmera en vulkanrobot vars uppdrag var att navigera autonomt genom en vulkan till magmakammaren. Där skulle roboten ta en temperaturmätning och sedan återvända hem.

Vid programmering av robotar så måste programmeraren tänka på ett lite speciellt sätt. De flesta vanliga datorprogram har en uppgift att lösa och gör det så fort som möjligt. Vid eventuella fel så bryts programmet. Robotprogrammering går istället ut på att programmera ett beteende så att roboten klarar av att anpassa sig, även om det händer något oförutsett.

Eftersom en mekanisk robot rör sig mycket långsamt jämfört med hur snabbt en dator kan arbeta så måste programmet vänta väldigt mycket. När det väl händer något kan det däremot vara bråttom att reagera, och att göra rätt val. I verkliga tillämpningar kan det handla om en industrirobot som monterar bildelar och som måste sluta om rullbanden stannar, eller om ett stridsflygplan med autopilot som plötsligt måste reagera för att undvika en krock med ett annat plan.

Lego har sedan 90-talet tillverkat olika produkter för robotkonstruktion. Den version kursen använder marknadsfördes som "Robotic Invention System" och bygger på en logikenhet kallad RCX. Denna kan byggas ihop med vanliga legobitar, technics--lego, motorer och sensorer. Det är denna vi använt under lektionen.

Kolla på presentationen från föreläsningen här.



 En film som visar den modiga
 vulkanroboten.


 Marcus tar emot pris för den
 mest aktiva eleven under
 jullovet!

 eXtreme NQC programmering

 Robotbanan

 Volcano base camp

 The Wall of DOOM!

 Programmering!

 Överblick av banan

 Pontus instruerar

 100% fokus

 Roboten släpps loss

 Många tester krävs!

 Kö vid banan

 Start av robot

 Test av ljussensor

 Kanske två samtidigt?

 Brödrosten simulerar lava

 Hela klassen!

_allmänt_ _nyheter_ _aktiviteter_ _kontakt_