Lektion 9 - Robotprogrammering (24/1/)
Bullarna fick ingen hjälp av robotar, utan slukades som vanligt.
Denna lektion handlade om hur man kan
programmera robotar, vad AI är och annat
häftigt. Lektionens laboration handlade om
att programmera en vulkanrobot vars
uppdrag var att navigera autonomt genom en
vulkan till magmakammaren. Där skulle
roboten ta en temperaturmätning och sedan
återvända hem.
Vid programmering av robotar så måste
programmeraren tänka på ett lite speciellt
sätt. De flesta vanliga datorprogram har
en uppgift att lösa och gör det så fort
som möjligt. Vid eventuella fel så bryts
programmet. Robotprogrammering går
istället ut på att programmera ett
beteende så att roboten klarar av att
anpassa sig, även om det händer något
oförutsett.
Eftersom en mekanisk robot rör sig mycket
långsamt jämfört med hur snabbt en dator
kan arbeta så måste programmet vänta
väldigt mycket. När det väl händer något
kan det däremot vara bråttom att reagera,
och att göra rätt val. I verkliga
tillämpningar kan det handla om en
industrirobot som monterar bildelar och
som måste sluta om rullbanden stannar,
eller om ett stridsflygplan med autopilot
som plötsligt måste reagera för att
undvika en krock med ett annat plan.
Lego har sedan 90-talet tillverkat olika
produkter för robotkonstruktion. Den
version kursen använder marknadsfördes som
"Robotic Invention System" och bygger på
en logikenhet kallad RCX. Denna kan byggas
ihop med vanliga legobitar,
technics--lego, motorer och sensorer. Det
är denna vi använt under lektionen.
Kolla på presentationen från
föreläsningen här.
|
Robotprogrammeringen...
|
|
...har kommit igång.
|
|
Oskar petar
|
|
Birk tar kommandot
|
|
Test på banan
|
|
Kö för testning
|
|
Programmerarna jagar buggar
|
|
Oskar släpper iväg
|
|
Muren hissas upp
|
|
Robot utanför banan
|
|
Erik mäter ljuset
|
|
Andreas hyfsar koden
|
|
Fantasipansarvagnen
|
|
John vid robotbasen
|
|
Två robotar på banan
|
|