| Lektion 2 - Programmeringsparadigmer (13/11)
                              Denna lektion ägnade vi åt att prata
                              om olika tankesätt inom programmering,
                              så kallade paradigmer. När det var
                              helt nytt med datorer så skrev man
                              program på datorernas egna språk, med
                              ettor och nollor. Det var förstås
                              väldigt jobbigt, så ganska snart
                              skapades programmeringsspråk som var
                              lättare för människor.
                             
                              Först kom assembly, som satte namn
                              på ettor och nollor så att
                              programkoden gick att läsa. Det blev
                              mycket lättare, men var fortfarande
                              jobbigt att skriva stora program.
                              Dessutom gick ett visst program bara
                              att köra på en viss sorts dator, så
                              om man köpte en ny så var man
                              tvungen att skriva om alla sina
                              program.
                             
                              I mer moderna programmeringsspråk
                              skriver man vad man vill få gjort,
                              men inte längre exakt hur datorn ska göra
                              det. I vissa språk säger man inte
                              ens vad man vill ha, utan sätter bara upp
                              regler för vad som gäller och ställer
                              frågor till datorn!
                             
                              Efter genomgången av paradigmer gick vi
                              igenom några grundläggande begrepp som
                              går igen i alla programmeringsspråk:
                             
                              Här kan du
                            titta på presentationen som vi visade på
                            lektionen.
                                Variabler - Ett sätt att
                                spara information med ett namn,
                                lite som en låda med en etikett.
                              
                                Funktioner - En kodsnutt
                                som har ett namn, så att den kan
                                användas på många ställen
                              
                                Tester - Ett program kan ha
                                flera olika vägar, och välja
                                mellan dem med tester
                              
                                Loopar - När man vill göra
                                samma sak om och om igen så kan
                                man använda en loop. En snutt kod
                                upprepas tills något villkor är
                                uppfyllt (eller för evigt)
                              
                                Rekursion - En funktion som
                                anropar sig själv kallas rekursiv.
                                Man kan använda rekursion istället
                                för loopar, för att upprepa
                                något. Det är lite knepigt, men
                                kan vara jättebra för att lösa
                                vissa problem.
                               
 
                               
                                |   |  
                                    Bullpaus!
                                   |   
                                |   |  Vår
                                    trogna presentationsdator, den
                                    sviker oss aldrig!
                                   |   
                                |   |  
                                    Värsta coola gänget
                                   |   
                                |   |  
                                    Sally ritar bollar
                                   |   
                                |   |  
                                    Labbasse-emelie ger en hjälpande hand
                                   |   
                                |   |  
                                    Pontus ger Ramon ett OK
                                   |   
                                |   |  
                                    Flitiga elever!
                                   |   
                                |   |  
                                    Ibland är det krångligt!
                                   |   
                                |   |  
                                    Ett hus!
                                   |   
                                |   |  
                                    Tobias!
                                   |  |