Lektion 2 - Programmeringsparadigmer (13/11)
Denna lektion ägnade vi åt att prata
om olika tankesätt inom programmering,
så kallade paradigmer. När det var
helt nytt med datorer så skrev man
program på datorernas egna språk, med
ettor och nollor. Det var förstås
väldigt jobbigt, så ganska snart
skapades programmeringsspråk som var
lättare för människor.
Först kom assembly, som satte namn
på ettor och nollor så att
programkoden gick att läsa. Det blev
mycket lättare, men var fortfarande
jobbigt att skriva stora program.
Dessutom gick ett visst program bara
att köra på en viss sorts dator, så
om man köpte en ny så var man
tvungen att skriva om alla sina
program.
I mer moderna programmeringsspråk
skriver man vad man vill få gjort,
men inte längre exakt hur datorn ska göra
det. I vissa språk säger man inte
ens vad man vill ha, utan sätter bara upp
regler för vad som gäller och ställer
frågor till datorn!
Efter genomgången av paradigmer gick vi
igenom några grundläggande begrepp som
går igen i alla programmeringsspråk:
-
Variabler - Ett sätt att
spara information med ett namn,
lite som en låda med en etikett.
-
Funktioner - En kodsnutt
som har ett namn, så att den kan
användas på många ställen
-
Tester - Ett program kan ha
flera olika vägar, och välja
mellan dem med tester
-
Loopar - När man vill göra
samma sak om och om igen så kan
man använda en loop. En snutt kod
upprepas tills något villkor är
uppfyllt (eller för evigt)
-
Rekursion - En funktion som
anropar sig själv kallas rekursiv.
Man kan använda rekursion istället
för loopar, för att upprepa
något. Det är lite knepigt, men
kan vara jättebra för att lösa
vissa problem.
Här kan du
titta på presentationen som vi visade på
lektionen.
|
Bullpaus!
|
|
Vår
trogna presentationsdator, den
sviker oss aldrig!
|
|
Värsta coola gänget
|
|
Sally ritar bollar
|
|
Labbasse-emelie ger en hjälpande hand
|
|
Pontus ger Ramon ett OK
|
|
Flitiga elever!
|
|
Ibland är det krångligt!
|
|
Ett hus!
|
|
Tobias!
|
|