Lektion 2 - Programmeringsparadigmer (13/11)

Denna lektion ägnade vi åt att prata om olika tankesätt inom programmering, så kallade paradigmer. När det var helt nytt med datorer så skrev man program på datorernas egna språk, med ettor och nollor. Det var förstås väldigt jobbigt, så ganska snart skapades programmeringsspråk som var lättare för människor.

Först kom assembly, som satte namn på ettor och nollor så att programkoden gick att läsa. Det blev mycket lättare, men var fortfarande jobbigt att skriva stora program. Dessutom gick ett visst program bara att köra på en viss sorts dator, så om man köpte en ny så var man tvungen att skriva om alla sina program.

I mer moderna programmeringsspråk skriver man vad man vill få gjort, men inte längre exakt hur datorn ska göra det. I vissa språk säger man inte ens vad man vill ha, utan sätter bara upp regler för vad som gäller och ställer frågor till datorn!

Efter genomgången av paradigmer gick vi igenom några grundläggande begrepp som går igen i alla programmeringsspråk:

  • Variabler - Ett sätt att spara information med ett namn, lite som en låda med en etikett.
  • Funktioner - En kodsnutt som har ett namn, så att den kan användas på många ställen
  • Tester - Ett program kan ha flera olika vägar, och välja mellan dem med tester
  • Loopar - När man vill göra samma sak om och om igen så kan man använda en loop. En snutt kod upprepas tills något villkor är uppfyllt (eller för evigt)
  • Rekursion - En funktion som anropar sig själv kallas rekursiv. Man kan använda rekursion istället för loopar, för att upprepa något. Det är lite knepigt, men kan vara jättebra för att lösa vissa problem.
Här kan du titta på presentationen som vi visade på lektionen.
Bullpaus!
Vår trogna presentationsdator, den sviker oss aldrig!
Värsta coola gänget
Sally ritar bollar
Labbasse-emelie ger en hjälpande hand
Pontus ger Ramon ett OK
Flitiga elever!
Ibland är det krångligt!
Ett hus!
Tobias!

_allmänt_ _nyheter_ _aktiviteter_ _kontakt_