Lektion 6 - Statiska språk (11/12)
Den här lektionen ägnade vi åt
motsatsen till de dynamiska språken,
något vi kallar statiska språk.
Termen har vi hittat på själva,
språken vi menar är de där:
- Man måste deklarera typen på variabler
- Program blir snabba
- Koden blir lång
- Man måste kompilera innan man kan köra
Under lektionen så lärde vi oss om och laborerade med
det klassiska programspråket C. Här ska vi gå igenom
ett litet exempel:
#include <stdio.h>
int main (int argv, char *argc[])
{
printf("Hej världen");
return 0;
}
Vi börjar med att testa att få det här
programmet att fungera, sen ska vi titta
på varje rad för att förstå vad som
händer. Så: ta all kod ovan och lägg den i
en fil som du kan kalla
t.ex. "program.c". Stå sedan i din
terminal och skriv:
gcc program.c
Detta kompilerar programmet,
förhoppningsvis säger gcc ingenting,
annars finns det fel i koden. Det gcc har
gjort är att den har skapat ett program
som den kallat för "a.out" där den har
översatt c-koden till maskinkod
(maskinkoden varierar mellan olika
datorer). För att köra programmet skriver
du:
./a.out
Om du inte vill att ditt program ska heta
a.out så kan du antingen:
mv a.out mittProgram
eller sätta namnet direkt vid kompilering:
gcc program.c -o mittProgram
Nu har vi lärt oss hur man kompilerar sina
c-program! Nu ska vi titta lite mer på
koden:
#include <stdio.h>
int main (int argc, char *argv[])
{
printf("Hej världen");
return 0;
}
Den första raden inkluderar ett biliotek
till programmet. I det biblioteket finns
en hög med bra funktioner som man då kan
använda i sitt program, t.ex. funktionen
printf. Sen kommer vi till funktionen
main. Den börjar såhär:
int main (int argc, char *argv[])
Den är den mest komplicerade raden i
programmet. Men när man väl lärt sig den
så blir alla funktioner en barnlek! Först
kommer ordet "int". Det betyder att
funktionen returnerar ett heltal (efter
att funktionen är klar så ska den skicka
ut ett tal). Sen kommer namnet på
funtionen, "main". Alla program i c måste
ha en funktion som heter main, det är i
den som hela programmet börjar.
Sen kommer en parantes, i den skriver man
alla de saker som funktionen tar som
argument. Funktionen "main" tar alltid
dessa två argument, man brukar kalla dem
"argv" och "argc". Det är överkurs att
kunna använda dessa, men vi kan kort säga
att: argc är antalet argument programmet
fått från terminalen och argv är
argumenten programmet fått från
terminalen. Men som sagt, överkurs.
Om vi fortsätter i programmet så ser vi
att funktionen "main" använder sig av
måsvingar, { }, för att markera var
funktionen börjar och var den slutar. Nu
kommer vi till själva utskriften:
printf("Hej världen");
Denna rad anropar funktionen "printf" som
skriver ut saker på skärmen. "printf" tar
en text-sträng som argument, glöm inte
dubbelfnuttarna! Anrop av funktioner
som vi gör här avslutar man alltid med
semikolon ;
Funktionen avslutas nu av raden:
return 0;
Det gör att programmet avslutas och
siffran 0 skickas ut. Siffran 0 innebär
att programmet avslutats på ett bra sätt.
För att se presentationen som vi hade på
lektionen kan du
klicka här.
|
Sally har bunkrat upp med termos och kakor!
|
|
Lussebulle!
|
|
Mums!
|
|
Alla samlas runt n900:an.
|
|
Labben startar.
|
|
The source will be with you, always...
|
|
Labben är i full gång!
|
|
Pontus snor resten av lussebullarna!
|
|
Skön arbetsställning
|
|
FireFly kodar på
|
|
XP på hög nivå
|
|
Två personer per tangentbord, inte fyra!
|
|
Flitig klass!
|
|