Lektion 4 - C (28/4)

I datorklubben kan ingen höra bullarna skrika.

Den här gången pratade vi om hur man gör program för datorer. Som ni vet pratar datorer med ettor och nollor, och det gör inte vi människor. När man ska tala om för en dator vad man vill att den ska göra behöver man därför en översättare. Dessa översättare kallas kompilatorer och det finns många olika sådana. Ett språk som kan översättas till datorernas ettor och nollor är programspråket C.

Innan man börjar programmera på riktigt är det nyttigt att lära sig ett låtsasspråk som inte kan översättas av en dator, men som liknar t.ex. språket C. Vi har gjort ett eget låtsasspråk som vi kallar MiPo och som har likheter med många riktiga programmeringspråk.

Ett exempel på MiPo-kod hittar du i nästa läxa som ska skickas in senast fredagen den 12:e till mipo@walck.se.

Lathunden som vi använde på labben hittar du här och där.

Vi avslutade lektionen med en liten tävling om vem som kunde göra det roligaste programmet. Första pris gick till Kevin!

När du skriver C-kod rekommenderar vi att du använder Notepad2.

 Klassen är uppmärksam

 ... och koncentrerad.

 Kevin pluggar

 Bråttom med bullar

 Mumsesmask

 Programmering

 Kolla vad roligt med C

_allmänt_ _nyheter_ _aktiviteter_ _kontakt_