Lektion 3 - HTML (21/4)
Tredje lektionen har flutit förbi, och många bullar har slukats.
Vi pratade om hur man bygger hemsidor. Alla hemsidor är egentligen
bara text, och är skrivna i språket HTML. Webläsare, t.ex. Internet
Explorer och Firefox, tolkar det språket och visar upp det så att
det blir fint.
Man börjar med att välja vilket program man ska skriva sin HTML-kod
i. Alla har sina favoritprogram men vi gillar mest program som
inte gör för mycket. Word gör t.ex. alldeles för mycket och gamla vanliga
"anteckningar" (notepad) gör för lite. Lite längre ner på den här
sidan kan du ladda hem gratisprogrammet "Notepad2". Det är inget
krav att du använder just det programmet, men det är ett bra tips
om du använder Windows.
När man har valt vilket program man vill jobba i skapar man en fil
som t.ex. kan heta "hej.html". Alla filer ska sluta med ".html" så
att webläsaren förstår vad det är. Kolla igenom vår
HTML-lathund
för att se hur en enkel hemsida kan vara gjord.
Labben som vi hade gick ut på
att skriva av exemplet från HTML-lathunden och göra några personliga
ändringar. Det är ett bra tips för er som vill göra egna hemsidor att
kopiera någon annans sida och ändra på informationen. Då kommer man
lätt in i hur hemsidesbyggande går till. I Internet Explorer kan man
högerklicka på en sida och välja "Visa källa". Då ser man HTML-koden
för den sidan och kan kopiera vad man vill.
Vid slutet av labben utlyste vi ett pris till den som kunde göra
den snyggaste och roligaste hemsidan på 15 minuter och detta blev
resultatet:
Första pris på 20MB gick till Axel!
Eftersom någon (Axel) upptäckte den gamla funktionen "rullande text" urartade
det hela lite på slutet. :P
Om du använder Firefox och sidorna krånglar, prova att trycka på "Uppdatera".
Nästa läxa (inlämning senast fredag 27/4)
Hämta gärna programmet Notepad2 som
du kan använda när du gör läxan. OBS, har du macintosh så fungerar inte
Notepad2 men då kan du leta efter emacs som finns inbyggd i OSX.
|
Axel tänker
|
|
Damian webbar på
|
|
Full fart i salen
|
|
Robin rulez
|
|