Lektion 4 - C (28/4)
Datorklubben har nu haft sin första riktiga programmeringslektion.
Många bullar fick sätta livet till, men det var det värt.
Vi pratade om hur man gör program till datorer. Som ni vet pratar
datorer med ettor och nollor, och det gör inte vi människor. När
man ska tala om för en dator vad man vill att den ska göra
behöver man därför en översättare. Dessa översättare kallas
kompilatorer och det finns många olika sådana. Ett språk som
kan översättas till datorernas ettor och nollor är programspråket C.
Innan man börjar programmera på riktigt är det nyttigt att lära sig ett
låtsasspråk som inte kan översättas av en dator, men som liknar
t.ex. språket C. Vi har gjort ett eget låtsasspråk som vi kallar
MiPo och som har likheter med många riktiga programmeringspråk.
Ett exempel på MiPo-kod hittar du i nästa
läxa.
Lathunden som vi använde på
labben hittar du
här och
där.
Vi avslutade lektionen med en liten tävling om vem som kunde
göra det roligaste programmet. Första pris gick till Felicia och Carolina!
När du skriver C-kod rekommenderar vi att du använder
Notepad2.
|
Axel med gäst Jonatan
|
|
Morgontrött Axel
|
|
datorer + bullar = sant
|
|
Kodning på hög nivå
|
|
Hela klassen är samlad
|
|
Programmering går lätt när
man är två
|
|
Lovisa redovisar
|
|
Pepsi Pepsi och Carolina
utövar Extreme Programming
|
|
Robin är ute och cyklar ;)
|
|
Labben börjar
|
|