Lektion 4 - C (28/4)

Datorklubben har nu haft sin första riktiga programmeringslektion. Många bullar fick sätta livet till, men det var det värt.

Vi pratade om hur man gör program till datorer. Som ni vet pratar datorer med ettor och nollor, och det gör inte vi människor. När man ska tala om för en dator vad man vill att den ska göra behöver man därför en översättare. Dessa översättare kallas kompilatorer och det finns många olika sådana. Ett språk som kan översättas till datorernas ettor och nollor är programspråket C.

Innan man börjar programmera på riktigt är det nyttigt att lära sig ett låtsasspråk som inte kan översättas av en dator, men som liknar t.ex. språket C. Vi har gjort ett eget låtsasspråk som vi kallar MiPo och som har likheter med många riktiga programmeringspråk.

Ett exempel på MiPo-kod hittar du i nästa läxa.

Lathunden som vi använde på labben hittar du här och där.

Vi avslutade lektionen med en liten tävling om vem som kunde göra det roligaste programmet. Första pris gick till Felicia och Carolina!

När du skriver C-kod rekommenderar vi att du använder Notepad2.

  Axel med gäst Jonatan

  Morgontrött Axel

  datorer + bullar = sant

  Kodning på hög nivå

  Hela klassen är samlad

  Programmering går lätt när
  man är två

  Lovisa redovisar

  Pepsi Pepsi och Carolina
  utövar Extreme Programming

  Robin är ute och cyklar ;)

  Labben börjar

_allmänt_ _nyheter_ _aktiviteter_ _kontakt_