Lektion 5 - Mer C (5/5)
När man programmerar behöver man mycket näring, denna lördag
i form av massiva mängder med bullar.
Vi fortsatte genomgången av programspråket C. Som
ni vet kan man skriva ut text med en funktion som heter
"printf", men vi lärde oss nu också hur man kan läsa in svar
från användaren med "scanf".
Som illustrativ övning skrev vi under lektionen tillsammans
en elektronisk psykolog vars kod du kan läsa
här.
Under laborationen fick alla skriva sin egen version av
psykologen, och en liten tävling utlystes. Resultaten:
Som avslutning gavs den sista läxan ut som bestod av att man skulle
göra ett äventyrsspel! Som hjälp har ni
vårat exempelspel.
Som vanligt
rekomenderar vi att du skriver din kod i
Notepad2. Lycka till!!
Uppdatering 2007-05-13
Kalles äventyrsspel hittar ni
här och här.
|
Damian i djupa tankar
|
|
Klassen kodar käckt
|
|
Pontus söker ord
|
|
Hoppet för framtiden
|
|
Pontus har pli på gruppen
;)
|
|
Pontus försöker
styra med armbågen
|
|
Diskussion kring
projektorn
|
|
Robin redovisar läxan
|
|