Lektion 4 - Pascal (2/3)
Inget kunde rädda bullarna, trots att det var Pontus som hade bakat.
Den här gången pratade vi om hur man gör program för datorer.
Som ni vet pratar datorer med ettor och nollor,
och det gör inte vi människor.
När man ska tala om för en dator vad man vill att den ska göra
behöver man därför en översättare. Dessa översättare kallas
kompilatorer och det finns många olika sådana. Ett språk som
kan översättas till datorernas ettor och nollor är programspråket Pascal.
Innan man börjar programmera på riktigt är det nyttigt att lära sig ett
låtsasspråk som inte kan översättas av en dator, men som liknar
t.ex. språket Pascal. Vi har gjort ett eget låtsasspråk som vi kallar
MiPo och som har likheter med många riktiga programmeringspråk.
Ett exempel på MiPo-kod hittar du i nästa
läxa
som ska skickas in senast fredagen den 7:e till mipo@walck.se.
Lathunden som vi använde på
labben hittar du
här och
där.
Vi avslutade lektionen med en liten tävling om vem som kunde
göra det roligaste programmet. Första pris gick till Martin och Anton!
När du skriver Pascal-kod rekommenderar vi att du använder
Notepad2.
|
Kodande barn
|
|
Djupa tankar
|
|
Var är bullen?
|
|
Rolig labb
|
|
Farlig hemsida
|
|
Mycket kod
|
|
Seriöst arbete
|
|
Martin redovisar
|
|
Micke undervisar
|
|
Avancerad programmering
|
|
Rasmus visar HTML-kod
|
|
Så här kan det bli
|
|
Första pris i tävlingen
|
|