Lektion 4 - Pascal (2/3)

Inget kunde rädda bullarna, trots att det var Pontus som hade bakat.

Den här gången pratade vi om hur man gör program för datorer. Som ni vet pratar datorer med ettor och nollor, och det gör inte vi människor. När man ska tala om för en dator vad man vill att den ska göra behöver man därför en översättare. Dessa översättare kallas kompilatorer och det finns många olika sådana. Ett språk som kan översättas till datorernas ettor och nollor är programspråket Pascal.

Innan man börjar programmera på riktigt är det nyttigt att lära sig ett låtsasspråk som inte kan översättas av en dator, men som liknar t.ex. språket Pascal. Vi har gjort ett eget låtsasspråk som vi kallar MiPo och som har likheter med många riktiga programmeringspråk.

Ett exempel på MiPo-kod hittar du i nästa läxa som ska skickas in senast fredagen den 7:e till mipo@walck.se.

Lathunden som vi använde på labben hittar du här och där.

Vi avslutade lektionen med en liten tävling om vem som kunde göra det roligaste programmet. Första pris gick till Martin och Anton!

När du skriver Pascal-kod rekommenderar vi att du använder Notepad2.

 Kodande barn

 Djupa tankar

 Var är bullen?

 Rolig labb

 Farlig hemsida

 Mycket kod

 Seriöst arbete

 Martin redovisar

 Micke undervisar

 Avancerad programmering

 Rasmus visar HTML-kod

 Så här kan det bli

 Första pris i tävlingen

_allmänt_ _nyheter_ _aktiviteter_ _kontakt_